بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی
نوشته شده توسط : ذهن نو

بهترین سن ازدواج برای دختر و پسر دارای تفاوت هایی است. شاید در نظر برخی سن فقط یک عدد باشد، اما هر کس با توجه سنش آرزوها و اهدافی دارد. برای مثال یک پسر 15 ساله در آرزوی قبولی در کنکور و یا خرید موتور مورد علاقه اش است. یا دختری 19 ساله آرزوی سیر و سیاحت با دوستانش را دارد. اما همین دختر یا پسر وقتی به 30 سالگی می رسند خواسته های دیگری دارند. دنیا را از دریچه دیگری می بینند. بنابراین برای تشکیل یک خانواده حتما باید سن دختر و پسر مورد بررسی قرار بگیرد. در این بررسی ها هم سن تقویمی و هم سن بلوغ فکری ارزیابی می شود. در ادامه نظر متخصصان را به صورت عمومی و اختصاصی درباره بهترین سن برای ازدواج شرح داده ایم.

فهرست مطالب

 

  • بهترین سن ازدواج
  • بهترین سن ازدواج در روانشناسی
  • سن ازدواج در ایران
  • بهترین سن ازدواج برای دختران و پسران
  • عواملی که در تعیین سن ازدواج تاثیر می‌گذارند
    • 1- رسیدن به رشد جسمی و جنسی
    • 2- تولد فرزند از عوامل موثر در سن ازدواج
    • 3- مستقل شدن
    • 4- مدیریت فشارهای جنسی از عوامل موثر در بهترین سن ازدواج
    • 5- رسیدن به خودآگاهی کافی
    • طلاق در سن پایین
  • نحوه محاسبه و فرمول بهترین سن مناسب ازدواج برای دختر و پسر
    • سخن پایانی

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین سن ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

بهترین سن ازدواج

بهترین سن برای ازدواج چه زمانی است؟ متخصصان در جواب به این سوال این مسئله را مطرح می‌کنند که همه افراد بالغ توانایی ازدواج را دارند اما آنچه که بیش از سن تقویمی بر کیفیت زندگی زناشویی تاثیر می‌گذارد میزان بلوغ عاطفی و روانشناختی در فرد است. نکته حائز اهمیت این جاست که میزان بلوغ روانی همیشه با سن ارتباط مستقیم ندارد. به عبارتی دیگر ممکن است فردی با سن کم به پختگی کافی برای ازدواج برسد اما فردی دیگر با سنی بیشتر از او از بلوغ روانشناختی کافی برای تشکیل خانواده برخوردار نباشد. موارد زیر نشانه‌هایی از وجود بلوغ روانشناختی و عاطفی کافی در فرد هستند. برای آشنایی بیشتر با انواع معیارهای انتخاب همسر کلیک نمایید.

  • برخورداری از استقلال مالی و هیجانی
  • برخورداری از مهارت همدلی کافی
  • داشتن اعتماد به نفس کافی برای اداره یک خانواده
  • تسلط کافی روی هیجانات و توانایی کنترل خشم
  • برخورداری از انعطاف پذیری روانی و شنیدن نظرات مخالف
  • داشتن توانایی کافی برای سازگاری با شرایط مختلف
  • داشتن درک درست از جنس مخالف
  • توانایی حل مسئله و مدیریت مشکلات خانواده در زمان بحران

نکته بسیار مهم این است که ارزیابی میزان بلوغ روانشناختی برای همه افراد کار آسانی نیست. روانشناسان در جلسات مشاوره قبل از ازدواج با انجام مصاحبه‌ها یا گرفتن آزمون‌های روانشناختی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر این موضوع را بفهمید و تصمیم گیری معقولانه تری داشته باشید. برای اطلاع از شرایط ازدواج در سن بالا کلیک نمایید.

بهترین سن ازدواج در روانشناسی

 

علم روانشناسی در مورد بهترین سن ازدواج نظر قطعی ندارد. در واقع سن، تنها ملاک اصلی برای ازدواج نیست و نمی‌تواند آینده ازدواج را پیش بینی کند. اما روانشناسی به افراد توصیه می‌کند تا در مورد اختلاف سنی با طرف مقابل و یا حتی سن خود در هنگام ازدواج پیشتر فکر کنند. چرا که در زمان ازدواج شاید زوجین تحت تاثیر احساسات به این موضوع توجه نکرده و عجولانه تصمیم بگیرند. اما بعد از مدتی نتایج حاصل از آن را در زندگی مشترک مشاهده خواهند کرد. متخصصین حوزه روانشناسی معتقدند که بهترین سن‌ازدواج برای دختران 25 سال بوده و برای پسران 27 سال است.

سن ازدواج در ایران

نمودار سن ازدواج در ایران حالت زنگوله ای دارد. چرا که تا مدتی پیش از این، سن ازدواج بسیار بالا رفته و جوانان تمایل زیادی برای شروع زندگی مشترک نداشتند. اما اخیرا شاهد این موضوع هستیم که سن‌ازدواج دوباره پایین آمده و جوانان و نوجوانان در بازه 18 تا 20 سالگی ازدواج می‌کنند. به طور کلی در فرهنگ ما سن‌ازدواج پایین است اما در مقطع های مختلف زمانی این عدد کمی افزایش داشته است. این عدد در هر فرهنگی متفاوت بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

بهترین سن ازدواج برای دختران و پسران

به طور کلی بهترین سن ازدواج برای دختران از 25 تا 35 سالگی در نظر گرفته می‌شود. چرا که دختران باید در مورد ازدواج به قدرت باروری و شانس فرزندآوری نیز توجه داشته باشند. شرایط جامعه در سالهای اخیر بسیار در این مورد تعیین کننده بوده است. با اینکه سنی که اسلام برای ازدواج دختران در نظر می‌گیرد؛ بسیار پایین است. اما این بدان معنا نیست که دختران بعد از این زمان دیگر نمی‌توانند ازدواج کنند. امروزه دختران می‌توانند حتی در سن 40 یا 50 سالگی نیز ازدواج کنند.

در مورد پسران، سنی که برای ازدواج آنها در نظر گرفته می‌شود؛ بین 30 تا 40 سالگی است. در این سنین پسران به یک ثبات مالی رسیده اند و همچنین از نظر شخصیتی نیز مستقل شده اند. تصمیم گیری در مورد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک به عهده خودشان است؛ اما معمولا فشاری از سمت خانواده ها نیز به آنان وارد می‌شود.

عواملی که در تعیین سن ازدواج تاثیر می‌گذارند

 

تعیین کردن یک سن خاص به عنوان سن مناسب برای ازدواج همه افراد نمی‌تواند نظری کارشناسانه باشد. در واقع هر فرد متناسب با شرایط، ملاک‌ها و هدف‌هایی که در زندگی دارد در یک زمان خاص از زندگی می‌تواند برای ازدواج آماده شود. از جمله عواملی که بر این موضوع تاثیر می‌گذارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- رسیدن به رشد جسمی و جنسی

بلوغ جسمانی و رسیدن به رسش جنسی یکی از ابتدایی ترین ملاک‌ها برای ازدواج است. ازدواج کردن افرادی که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند نمونه‌ای از کودک همسری است و می‌تواند آسیب‌های روانشناختی بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد. برای اطلاع از شرایط ازدواج زودرس کلیک نمایید.

2- تولد فرزند از عوامل موثر در سن ازدواج

تولد فرزندان یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر سن ازدواج است. افرادی که دوست دارند فرزندانشان اختلاف سنی کمتری با آن‌ها داشته باشند اغلب در سنین پایین تر ازدواج می‌کنند. همچنین این موضوع تا حد زیادی به توانمندی‌های جسمانی بدن زن و مرد نیز ارتباط دارد. قدرت باروری زنان بعد از 40 سالگی تا حد زیادی کاهش می‌یابد و همچنین احتمال بروز خطاهای ژنتیکی برای افرادی که در سنین بالا باردار می‌شوند بیشتر است. در نتیجه همین عوامل باعث می‌شود که بازه زمانی 20 تا 35 سالگی بهترین بازه زمانی برای ازدواج و تولد فرزند شناخته شود.

3- مستقل شدن

در جامعه امروز افرادی که بخواهند زندگی مستقل و خودساخته‌ای داشته باشند به زمان بیشتری نیاز دارند چرا که به دست آوردن شغل و جایگاه اجتماعی مناسب نیازمند گذراندن تکالیف گوناگونی است که از جمله آن‌ها می‌توان به تحصیلات دانشگاهی و خدمت سربازی برای پسران اشاره کرد. برای اطلاع از پیامدهای ناشی از اختلاف سنی زیاد در ازدواج کلیک نمایید.

4- مدیریت فشارهای جنسی از عوامل موثر در بهترین سن ازدواج

بدون شک تامین نیازهای جنسی یکی از انگیزه‌های مهم برای ازدواج است اما همه آن نیست. توانایی مدیریت این نیاز در دوران مجردی به شما کمک می‌کند تا بتوانید آگاهانه تر تصمیم بگیرید و از انتخاب‌های عجولانه بپرهیزید. با این حال نبود مجرایی سالم برای ابراز این انرژی درونی می‌تواند در زمان ازدواج تا حد زیادی تاثیر گذار باشد.

5- رسیدن به خودآگاهی کافی

قبل از ازدواج و آشنایی با فردی دیگر ابتدا باید به شناخت کافی در مورد خود برسید. در واقع لازم است بدانید چه کسی هستید؟ از زندگی چه می‌خواهید؟ و چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟ شاید این سوال‌ها در ظاهر ساده به نظر بیایند اما بسیاری از افراد در اواسط دوران جوانی هم نمی‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند و در زندگی احساس سردرگمی می‌کنند. هرچقدر خودآگاهی دیرتر اتفاق بیافتد دستیابی به آمادگی روانی برای ازدواج نیز به همان اندازه به تعویق می‌افتد. برای آشنایی با معایب دیر ازدواج کردن کلیک کنید.

طلاق در سن پایین

بر اساس آمارهای ازدواج و طلاق، متخصصین معتقدند که بین سن‌ازدواج و میزان طلاق رابطه معکوس وجود دارد. بدین معنا که هرچه سن ازدواج کمتر باشد؛ آمار طلاق بیشتر می‌شود. چرا که در صورت ازدواج در سن بالا، افراد پخته تر شده و به بلوغ عاطفی رسیده اند. به همین دلیل کمتر احتمال دارد که به جدایی فکر کنند. 

نحوه محاسبه و فرمول بهترین سن مناسب ازدواج برای دختر و پسر

در این فرمول علائم زیر را در نظر بگیرید:

m = سن پسر

w = سن دختر

در معادله زیر سن خود را جایگذاری کنید. (اگر دختر هستید جای w و اگر پسر هستید جای m). نتیجه به دست آمده سن ماسب ازدواج تان است.

 

w = m/2 +7 <————– 1

m = 2*(w-7) <————- 2

نتیجه به دست آمده سن مناسب همسرتان را نشان میدهد.

(این فرمول علمی نبوده و هیچ فرمولی نمی تواند مناسب بودن سن را نشان دهد. بلکه بر اساس بلوغ و رشد طرفین  و نظر متخصص می توان به نتیجه رسید)

سخن پایانی

فراموش نکنید که نمی‌توان تنها بر اساس یک عدد برای سن‌ازدواج در این زمینه تصمیم گیری نمود. چرا که سن عامل تعیین کننده قطعی نیست و افراد باید در این زمینه به موضوعات دیگری نیز فکر کنند. باورهای اشتباه زیادی در این مورد وجود داشته و گاها افراد تحت تاثیر فشارهای دیگران مجبور به ازدواج با سنی نامناسب می‌شوند. به همین دلیل بهتر است افراد پیش از هرچیز شرایط خود را در نظر گرفته و حتما از یک متخصص نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین سن ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

بهترین اختلاف سنی بین زن و مرد چند سال است؟

بزرگتر بودن مرد در حدود 3 الی 4 سال معمولا به عنوان اختلاف سنی نرمال و ایده آل در نظر گرفته می‌شود. با این حال اختلاف سنی مناسب امری نسبی است و می‌تواند متناسب با ویژگی‌های منحصر به فرد هر زوج تغییر کند.

بهترین سن ازدواج چه زمانی است؟

با توجه به شرایط خانوادگی و فردی هر کس سن مناسب برای ازدواج متفاوت است. اما به طور کلی متخصصین بهترین سن ازدواج برای دختران را 23 الی 28 سالگی و برای پسران 25 تا 30 سالگی میدانند.

 

 

منبع : بهترین سن ازدواج





:: برچسب‌ها: بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: